Ny på skolen

Å starte opp på videregående er tøft for mange. Elevene oppfordres til å velge ut fra egne interesser, og ikke tenke på hva venner skal. De kan dermed risikere at de ikke kjenner så mange i klassen eller på skolen. Dette kan være utrygt for mange, og det er viktig at de er bevisste på dette i forkant. Det kan også være en gylden mulighet til å endre rolle i en gruppe, -for eksempel fra klovnen til den mer seriøse.

Involverte fag/tverrfaglighet :Fra overordnet del

,

Innledning til læreren

Å starte opp på videregående er tøft for mange. Elevene oppfordres til å velge ut fra egne interesser, og ikke tenke på hva venner skal. De kan dermed risikere at de ikke kjenner så mange i klassen eller på skolen. Dette kan være utrygt for mange, og det er viktig at de er bevisste på dette i forkant. Det kan også være en gylden mulighet til å endre rolle i en gruppe, -for eksempel fra klovnen til den mer seriøse.

 

Hensikt/mål

Å gjøre elevene bevisste på hvilke problemstillinger de bør tenke igjennom på forhånd og/ eller forberede seg på før oppstart på videregående.

Gjennomføringen av klassemøtet

Introduksjon 

Hvilke tanker har dere om å starte på videregående? Felles idèmyldring. 10min. 

 

Aktivitet

Aktivitet 

Aktivt verdivalg. Det henges opp fire plakater i klasserommet med Enig, Litt enig, Litt uenig, Uenig. Elevene får presentert påstander, tar standpunkt og flytter seg til plakaten som gjelder for seg.  

Påstander 

  • Å begynne på videregående blir spennende. 
  • Å begynne på videregående gir meg muligheten til å starte på drømmen min. 
  • Jeg liker å få nye venner.  
  • Jeg kommer ikke til å kjenne så mange på den nye skolen. 
  • Jeg er god til å se når andre har behov for å bli sett.  
  • Jeg liker når andre ser at jeg trenger noen å være sammen med. 
  • På videregående skal jeg være annerledes enn på ungdomsskolen. 
  • Jeg vil få nye venner på videregående. 
  • Jeg gruer meg til å begynne på ny skole. 
  • Videregående blir tøffere enn ungdomsskolen. 
  • Å bli kjent med andre er mitt ansvar. 
  • De andre er nok sikrere på valget sitt enn meg. 

La elevene begrunne underveis. Det er viktig med trygghet i gruppa for å gjennomføre denne øvelsen. Det kan være lurt å la de som ønsker å kommentere gjøre det, men la de andre slippe.

 

 

Elevrefleksjon/tilbakemelding i avslutningen av økta

Exitlapp: Denne økta fikk meg til å tenke på…

Ressurser og tips til videre arbeid med temaet

Ung.no 

 

Utskrift av treningsprogrammet

Du kan printe ut treningsprogrammet her D .Ny på skolen