Fokusområde | Å ha det bra!
|
Involverte fag/tverrfaglighet |
,
Denne økta handler om å reflektere sammen over hva det vil si å ha det bra (små og store hverdagsgleder). Elevene skal lære at det er normalt at livet går opp og ned. Elevene skal vite noe om hvordan de kan være en god venn for seg selv og andre. Dette handler om livsmestring!
Fokusområde | Å ha det bra!
|
Involverte fag/tverrfaglighet |
,
Denne økta handler om å reflektere sammen over hva det vil si å ha det bra (små og store hverdagsgleder). Elevene skal lære at det er normalt at livet går opp og ned. Elevene skal vite noe om hvordan de kan være en god venn for seg selv og andre. Dette handler om livsmestring!
Hverdagslykke handler både om å ha gode følelser og om å fungere godt. Det handler om å oppleve glede og mening, energi og tilfredshet, om å bruke styrker, føle interesse, engasjement, nysgjerrighet og undring. Hverdagslykken er derfor en verdi i seg selv.
I tillegg har hverdagslykken en rekke viktige konsekvenser. Forskning viser at positive følelser har sammenheng med viktige gevinster, som bedre helse, bedre vennskap og lengre liv. En rekke undersøkelser viser at positive følelser bidrar til å bygge psykiske, sosiale og fysiske ressurser. Positive følelser ser også ut til å viske ut negative helsekonsekvenser av tristhet, uro og bekymring. Positive følelser har derfor viktige funksjoner som gir store gevinster for hver enkelt av oss. I tillegg viser forskning at lykke og positivitet smitter. Egen hverdagslykke kan dermed bidra til andres lykke, til bedre nærmiljøer og vennskap, til tryggere familier og bedre skole og arbeidsplasser.
Målet for mange er å være vellykket og populær, ha riktig kropp/klær, penger og status osv, men forskning viser at:
Arne Holte, professor i helsepsykologi, snakker om «De syv psykiske helserettighetene». Kanskje er de ikke rettigheter i juridisk forstand. Men i psykologisk forstand er de det. De er ifølge Holte det som skal til for å bygge god psykisk helse. Da lyder de slik:
Alle har en rett til en følelse av:
Empati:
Mye forskning viser at medfølelse (empati) for andre er viktig for opplevelse av lykke, mening med livet og for å få et fungerende og effektivt samfunn/arbeidsplass/skole. Empati og medfølelse er bra for elever, lærere, skolemiljø og for læring generelt. Medfølelse er en persons evne til å realistisk forstå andres styrker og svakheter uten overdreven positiv eller kritisk vurdering. Dette inkluderer evnen til å erfare egne/andres følelser, som kan variere fra behagelige til ubehagelige, man ønsker å gi verdi og omsorg for selv/andre – og at dette kommer frem gjennom kroppsspråk og handlinger.
Aktivitet: Del ut kopi av «sorteringskaka». Be elevene ta utgangspunkt i case om «Nina» beskrevet i PP-presentasjonen. Be elevene hjelpe «Nina» til å sortere tankene vha sorteringskaka. Her kan de gjerne jobbe sammen to og to før felles oppsummering/refleksjon i klassen.
Elevrefleksjon/tilbakemelding i avslutningen av økta. Be eleven notere ned 3 ting de husker fra dagens samling og tre ting de har lært. Læreren ber noen lese hva de har skrevet. Eleven kan selv velge hva de vil dele.
Du kan printe ut treningsprogrammet her:
PP presentasjon