Fokusområde | Digitale spor |
Involverte fag/tverrfaglighet | Fra overordnet del
|
Tidsbruk | 60 min |
,
Internett og nettbruk er en viktig del av mange barn og unges liv, og en kilde til blant annet læring, kreativitet og samhandling med andre mennesker. Likevel er det alt for mange barn og unge som opplever uønskede hendelser på nett - og de er ikke er godt nok rustet for å håndtere det.
Fokusområde | Digitale spor |
Involverte fag/tverrfaglighet | Fra overordnet del
|
Tidsbruk | 60 min |
,
Internett og nettbruk er en viktig del av mange barn og unges liv, og en kilde til blant annet læring, kreativitet og samhandling med andre mennesker. Likevel er det alt for mange barn og unge som opplever uønskede hendelser på nett – og de er ikke er godt nok rustet for å håndtere det.
Digitale spor er et uttrykk som brukes for å beskrive de sporene som legges igjen ved bruk av internett. Dette er elektronisk informasjon som kan knyttes til en bruker, person, elektronisk verktøy, hendelse eller sted. Det kan være sendte og mottatte e-post, opplastede bilder/videoer, diskusjoner på forum, hvilke nettsider man besøker og mer. Alt man foretar seg daglig på internett legger igjen informasjon som kan lagres og dermed benyttes av andre.
Les og se på siden www.dubestemmer.no (lenke under) Her må man velge ut de fokusområdene man vil ha.
Gjøre elevene bevisste på hvilke digitale spor de legger igjen og konsekvenser det vil få.
Introduksjon rundt temaet. Hva er digitale spor? Hvem legger igjen digitale spor?
Oppgaver fra «dubestemmer». Her er det mye å velge i, så lærer må gjøre et utvalg.
Oppsummering og diskusjon rundt temaet.
Du bestemmer https://www.dubestemmer.no/13-18-ar/digitale-spor
Du kan printe ut treningsprogrammet her C .Digitale spor