Kroppsspråk

Kroppsspråket vårt sier mer enn tusen ord Varighet: 1 – 3 skoletimer (rollespilloppgaven kan ta lang tid, og det bør settes av nok tid så det er nok av rom for refleksjon og diskusjon)

Fokusområde  Kroppsspråk 
Involverte fag/tverrfaglighet  Norsk, KRLE,  

,

Innledning til læreren

Dette treningsprogrammet er tenkt for bevisstgjøring av eget kroppsspråk. Det nok mange elever ikke vet hvilke signaler en skulder kan gi til den som sitter ved siden. Treningsprogrammet vil bestå av ulike aktiviteter som gjør at elevene bevisstgjøres rundt kroppsspråket. Hva gjør det med oss når noen står med ryggen til? Hva gjør det med oss når den i midten sitter med kroppen lent mot den andre personen? Det er viktig at elevene får et innblikk i ulike situasjoner, og til og med kanskje får kjenne litt på ulike følelser selv.  

 Se gjerne denne filmen for inspirasjon til deg selv. Og gjerne se den med klassen som en intro også. (engelsk, men med tekst).  

 

Hensikt/mål

«Å høre gjør du med øret. Å lytte gjør du med hele kroppen»

Gjennomføringen av klassemøtet

Stian fjerner kroppsspråket

 Kroppsspråket vårt sier ofte mer enn hva som kommer ut av munnen vår. Vi snakker med hele kroppen – og med den kan vi vise både positive og negative følelser eller tanker. Kroppsspråket er gull verdt, men det kan misforstås og til tider være vanskelig å kontrollere. Noen ganger så er det faktisk også slik at det vi tenker vises i kroppsspråket, som for eksempel når vi kjeder oss. Det er lov å kjede seg, men det er ikke alltid det er like høflig eller greit å vise deg med «hele seg».  

Miniøvelse til elevene: Læreren kan vise med seg selv, eller finne bilder som viser dette.

Oppgave: Bli enig med læringspartner, hva syns jeg om situasjonen nå: Læreren gjesper. Hva syns jeg om situasjonen nå: læreren kikker på klokka, og tripper med beina. Hva tenker jeg om denne situasjonen: læreren har armene i kors og himler litt med øynene. Be elevene diskutere mellom hver gang og si litt høyt. Prat deretter om at disse tre formene for kroppsspråk er ganske vanlige. Spør deretter  når det er akseptert å for eksempel gjespe og når det kanskje kan oppfattes som uhøflig. Deretter kan elevene i par utfordre hverandre. Oppgave: den ene tenker på en følelse, og forsøker å vise det med kroppsspråket. Den andre skal tippe. Oppgaven kan være så enkelt som at vedkommende smiler og andre tipper glad. 

Får du tid på slutten kan det også diskuteres at kroppsspråket kan vise noe annet enn hva vi føler. Betyr et smil ALLTID glede? Eller hvordan er det når noen sier «jeg er ikke sur», og kroppsspråket viser noe annet?  

Aktivitet

Oppgave 1 – Å være en god LYTTER!  

 Elevene sitter i en ring, og plukker seg hver sin lapp som ligger på gulvet. På lappen kan det for eksempel stå: du skal se bort når den andre snakker. 

Én elev går ut på gangen, og tenker igjennom noe han eller hun vil fortelle til resten av klassen. (plukk en elev som har lyst. I starten er det kanskje få som vil, men etter hvert vil det løsne. Skap trygghet og la eleven snakke om akkurat det den ønsker). 

Når de andre elevene har lest lappen, forklarer du at de må holde seg til oppgaven sin og overdrive litt, men ikke voldsomt. Deretter kommer elevene fra gangen inn og forteller. Når eleven er ferdig skal dere snakke om hva som akkurat skjedde. Hvem var gode lyttere, hvem var ikke fullt så gode lyttere? Hvem gjespet og hvordan føltes det? Snakk gjerne litt om hvordan det kan oppleves for noen om vi tar opp telefonen når andre snakker, gjesper, ser vekk, osv. Nederst finner du forslag til lapper som kan printes ut, klippes og brukes i klasserommet. 

Snakk deretter om det aller viktigste: hva er egentlig en god lytter? Hvordan viser vi med kroppen at vi er interessert i det andre forteller?  

Tema til lapper finner du på arketF.1 KroppsspråkLapper

Oppgave 2 – kroppsspråket vårt i ulike situasjoner  

 Rollespill: Elevene deles inn i grupper hvor de skal vise hvordan kroppsspråket vårt påvirker de rundt oss, både positivt og negativt. De skal lage et rollespill som viser kroppsspråket vårt i ulike situasjoner. En oppgave er at elevene selv lager dilemmaer (vises som rollespill) som klassen kan snakke om etterpå (sett av god tid).  Eksempel: Kari møter venninna si igjen etter ferien. Kari spør Siri om hun har hatt det bra. Siri sier ja, men kroppsspråket forteller Kari noe annet. Skal hun stole på kroppsspråket eller stole på at Siri sa ja? Kroppsspråket hennes viste jo at hun var lei seg. Her kan klassen få diskutere.  

 Eventuelt kan oppgaven løses ved at elevene får to ord: Ekskluderende og inkluderende. Lag et rollespill hvor dere viser med kroppsspråket hvordan man er inkluderende og hvordan man er ekskluderende. Ikkebruk ord. Vi diskuterer i etterkant.  

Andre forslag: God lytter/dårlig lytter, Glad/trist, Interessert/ikke interessert 

Det er flott å kunne jobbe med ordene inkluderende og ekskluderende. Dette kan være fin bevisstgjøring med tanke på videre jobbing med klassemiljø og vennskap. 

 

Oppgave 3: Fake it till’ u make it 

Noen ganger må vi bare late som 

 Diskusjonsoppgave: gjerne sitt i ring, og bare snakk sammen. Når må vi være høflige, eller når bør vi bare smile for andres del? Skal vi vise hva vi føler til enhver tid? Om følelsene er vondt og alvorlige, JA, men det er ikke alltid sånn at det er snilt å vise at man kjeder seg. For eksempel når andre viser frem noe de er stolte av. Noen ganger må vi ta på oss kostymet, men da kan vi ikke bare smile. Vi må forsøke å kunne vise med kroppen at vi bryr oss. Dette er snakk om hverdagslige ting. Eksempel: bestemor forteller om bærplukkinga i helga. Du syns kanskje ikke det er så interessant, men det betyr mye for bestemor. Hva gjør vi da? Er det kanskje også sånn at det noen ganger kan bli litt mer interessant å høre om den bærplukkinga hvis vi forteller kroppen vår at nå skal jeg virke interessert? Diskuter (Lærer kan godt komme med andre hverdagslige dilemmaer. Forslag: når andre forteller om en drøm de hadde i natt)

 

 

Elevrefleksjon/tilbakemelding i avslutningen av økta

Diskusjon i gruppe.  

Oppsummer og snakk om kroppen og ulike former for kroppsspråk 

Snakk med elevene – hva har de tatt med seg? Kan de bli med bevisste?

Ressurser og tips til videre arbeid med temaet

 

Utskrift av treningsprogrammet

Du kan printe ut treningsprogrammet her F. Kroppsspråk

F.1 KroppsspråkLapper