Tidlig innsats

Hvordan forstår vi tidlig innsats?

  • Positiv påvirkning gjennom trygge, varme relasjoner
  • Tilpasse krav og forventninger til barnets utviklingsnivå
  • Å fange opp barn som lever i risikofamilier
  • Støtte og hjelpe foreldre som strever

Barnet danner sosiale skjema i møte med deg. Du er ansvarlig for at dette har god kvalitet. Ikke undervurder din egen betydning i forhold til barns læring og utvikling! DU er tidlig innsats!

Kunnskap

Oppstartsamtale

  • Eksempel på mal:  Oppstartsamtale Aronsløkka barnehage
  • Kunnskap om barnet og barnets familie, ressurser og bakgrunn, bilder fra familien og hjemmet
  • Spørsmål om grensesetting og hvordan de gjør dette hjemme
  • Psykososialt miljø og familiesituasjon
  • Forventningsavklaring med foresatte
  • Kort introduksjon med punkter fra Være Sammen
  • Opplyse om hjelpeinstanser

Nødvendig kunnskap hos personalet

 

Systematisk observasjon

Hvordan gjør vi det og hva skal vi se etter?

Systemisk tenking

Tips:

  • Endringsarbeid på organisasjonsnivå jfr Fixsen
  • Liste over lavterskeltilbud som finnes i kommunen
  • Utarbeide standarder/kriterier – f.eks for overgangssituasjoner og tilstedeværende og lekne voksne
  • Lage årshjul for gjennomføring av sosial ferdighetstrening, observasjon av relasjoner og læringsmiljø

Foreldresamarbeid

Oppstartsamtale, se fanen «Kunnskap» ovenfor

Eksempel på Standard for bringe- og hentesituasjon – Brøttet bhg 

Eksempel på mal – innkalling til foreldresamtale (fylles ut av foresatte i forkant av foreldresamtalen)

Eksempel på mal – foreldresamtaleskjema (fylles ut av personalet i forkant av og under samtalen)

Du og barnet ditt – foreldreboka (kan bestilles)

Tips til foreldremøte:

  • Utgangspunkt i Være Sammen-teori for eksempel  relasjonskrysset og utfordrende atferd, rollespill med voksenstiler, vise materiellet osv.
  • Smågrupper med caser/refleksjonsoppgaver
  • Quiz for å løse opp stemningen + bli kjent Quiz til foreldremøte (se forslag fra Kjerraten bhg)
  • Diskusjonstemaer rundt forventninger
  • Familiehjelpen

I hverdagssamtaler med foreldrene:

  • Bygge relasjon og tillit
  • Gi god og nok informasjon
  • Bruke Være Sammen teorien, eksempel snakke om relasjonskrysset
  • Tørre å være tydelige på vår rolle og den kompetansen vi har som pedagoger i samtaler med foreldre. Dele av vår kunnskap.
  • Kontinuerlig og tett dialog. Ta opp saker fortløpende, ikke “droppe bomber“ i foreldresamtaler.

«Tidlig inn-veileder» s. 17. Eksempel på forberedelse til vanskelige samtaler

Foreldreveiledning i hjemmet

Tilby veiledning, der vi opplever at foreldrene utfordres i sin rolle som foreldre

Videoer

Læringsmiljøsenteret: Mobbing i barnehagen

Red Barnet: Hvorfor oppstår mobbing?